Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Khamis, Februari 23, 2012

bad review?

salam sayang untuk semua:)

napa tetiba nk bangkit kan isu nie.

diba tertarik dengan statement dari mutiara catering.actually nie post lama dh.hehe aku nie mmg tertinggal train.hehe


'Salah faham ayat saya ni.. saya dah kata tak semua orang akan berpuas hati dngan perkhidmatan kami walaupun kami cuba yang terbaik.. pada pelanggan yang tidak berpuas hati dengan kami.. kami mohon seribu kemaafan. mohon maaf kerana kami tidak dapat buat yang terbaik di majlis anda.cuma yang saya ralat bila kata kami masak tak betul/menipu.itu (ayat yang ini ya) yang saya kata fitnah.bukan saya sombong,bukan saya bongkak.tapi apa anda rasa kalau anda dah cuba beri yang terbaik tapi at the end org kata anda menipu? sy tahu ada saja blog,fb status yang memburukkan kami tapi saya anggap itu adat perniagaan. saya tidak pernah berminat nak ambil tindakan terhadap org2 yang beri bad review pada kami kerana pada saya itu hak masing2. cuma pada pendapat saya adalah lebih baik jika anda consult kami dulu dan mendapat penjelasan dari kami sebelum anda menghebahkan ttg perkara ini pada khalayak. kerana perkara yang berlaku ketika berlangsungnya majlis perkahwinan anda adalah di antara wakil katering dan juga wakil tuan rumah. kadang kala terdapat misscommunication berlaku. jadi jika anda refer kami terlebih dahulu sebelum assuming things.. mungkin anda akan faham kenapa ianya berlaku. kami bukak bisnes bukan untuk melingkupkannya..menabur pasir pada diri sendiri. kami telah cuba yang terbaik bagi memuaskan hati anda semua. tapi bukan kehendak kami jika sesuatu perkara berlaku di luar kemampuan kami. akhir kata sekali lagi saya memohon maaf sekiranya anda terguris hati dengan perbuatan dan perkataan. yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk datangnya dari kami.wallahualam'


sbb diba mmg penah dapat mesej dari sapa ntah kt fb pasal mutiara catering nie.haish.minta simpang la.

Assalamualaikum..tiada niat utk menyebar fitnah, memalukan mana2 pihak atau menjatuhkan perniagaan sesama melayu, islam...hal ini berlaku kepada saya sekeluarga ketika majlis perkahwinan saya pada 05/02/2012 utk dijadikan pengajaran buat yang lain. Kami menggunakan perkhidmatan Mutiara Services Catering.
-walaupun kami sudah bayar RM14,850 seminggu awal,tapi apa yang kami terima seperti:
-Air yang dihidangkan mengandungi rumput.(teguran dari tetamu)
-set buffet amat menggelikan dan comot sehinggakan ada baju tetamu yang kotor disebabkan kuah tumpah atas meja
-lauk yang ditambah melimpah keluar dari set buffet.beberapa ketul ayam jatuh diluar set buffet.
-Kuah melecak & langsung tidak berlap sehingga disuruh oleh pengantin
-Staff Yang amat biadap.staff duduk hanya memerhatikan tetamu.pinggan kotor berada atas meja tanpa dibersihkan
-apabila aduan dibuat, Shafiq, adik ipar hakimin (owner)ugut nak gegar(gadoh) satu kampung. Lebih menyakitkan hati apabila Shafiq menyatakan ugutan tersebut kepada ibu pengantin.
-supervisor yang mengurus majlis juga bersikap kurang ajar dengan tuan rumah. 
-meja pengantin dihias tidak seperti dlm gambar dan apa yang dijanjikan oleh shafiq.
-pekerja buang ais didalam longkang dan mengatakan pada tuan rumah ais sudah habis.
-bahkan, tuan rumah diarahkan oleh staff Mutiara Catering utk menambah air gula kerana tidak mencukupi.Tuan rumah terpaksa menanggung kerugian dengan tambahan 8 kilo gula.
-tuan rumah terpaksa menambah ais batu 2 paket besar.
-pakej yg diberi 10 kilo nasi putih namun tuan rumah menambah lagi 5 kilo sblm majlis dan sudah dibayar.walaubagaimanapun kami terpaksa memasak sendiri lagi 5 kilo nasi putih.
berikutan nasi putih tidak mencukupi.
-sebelum majlis habis(2.30 ptg) pinggan makan tidak mencukupi.Tempahan yg dibuat 1200 pax sedangkan tetamu yg hadir adalah 900 orang berdasarkan jumlah doorgift yang diberi pada setiap tetamu.
- lori catering telah datang dan berada di satu-satunya laluan masuk tetamu (pintu gerbang) pd jam 3.30 ptg utk memunggah brg. sedangkan para tetamu masih ada yg dtg dan makan di bwh khemah.jalan 
alternatif lain diberi namun supervisor kurang ajar dan menjawab dengan nada kasar. 
- ketidak puas hatian dari tuan rumah menyebabkan berlaku petengkaran
-setelah perkara ini terjadi dan memalukan kami sekeluarga, En Hakimin dengan sendirinya telah meminta maaf kepada tuan rumah.
-sesiapa yang ingin mengetahui perkara ini dengan lebih detail, boley pm sy.ada beberapa gambar yang sy akan upload selepas ini sebagai bukti selepas ini.

-SEKIRANYA terdapat penipuan dari segi servis mahupun bilangan makanan yang diberikan,kami sekeluarga menHARAMkan setiap sen yang dibayar.Jika anda mendapat layanan baik drpd catering ini anda bernasib baik, tetapi tidak bagi sy. Kami pernah menggunakan catering ini sbelum ini(2009) dan mereka bg yang terbaik,tetapi kali ini perkhidmatan yang diberikan amat mengecewakan dan memalukan.

so fikir-fikirkanlah..majlis perkahwinan kan sekali je seumur hidup..dengan perkataan maaf tidak dapat mengubah apa-apa yang telah berlaku yang menjadi palitan sejarah hidup..


pe yang merisaukan diba gejala memberi bad review nie.bukan la diba nk menyokong diorg (vendor) buat salah.tp mcm kritikan mereka macam menghancurkan bisnes mereka.bukan nk membina mereka.

bukan kah manusia tuh tidak sempurna?

" Dan demikian itulah keadaan hari-hari (dunia ini dengan peristiwa  kemenangan  atau kekalahan). Kami gilirkannya di antara manusia  (supaya menjadi pengajaran) dan supaya nyata apa yang diketahui Allah mengenai orang yang tetap beriman (dan yang sebaliknya)".
(QS Ali Imran ayat 140).
taken from here


diba rasa perbincangan adalah perkara yang terbaik.dari menganggap perkara yang bukan2.

bukan kah sifat berprasangka baik itu sifat mukmin sejati?

 Rasulullah S.A.W. bersabda yang mafhumnya :

"Amat menakjubkan  sikap seorang Mukmin yang sentiasa memandang baik terhadap segala sesuatu yang berada di persekitarannya. Sikap ini  sebenarnya tidak pernah wujud pada umat yang lain kecuali kepada golongan Mukmin. Apabila seseorang Mukmin itu memperoleh kebaikan, dia langsung bersyukur kepada Allah dan itu adalah baik baginya. Jika dia ditimpa keburukan, maka dia pun bersabar menghadapinya dan ini pun baik baginya ". (HR Muslim)
taken from here

entahla tak tau nk percaya siapa. allahualam.



6 ulasan:

Dulu Gadis, Kini Mama berkata...

hai dba! lala here!

igt tak masa dba dtg majlis lala kt dewan LLM, Kajang? act, kat situ tu lala amik Mutiara Services gak.

services dia mmg agak tidak memuaskan sebelum hari perkahwinan. even masa hari wed pulak, gabra ja kitorg sbb lauk mcm tak ckup. tapi alhamdulillah, ramai kata sedap dan cukup ja.

last2, lala just gtau ape yg kami tak puashati ja dekat shafiq tu. just nk dorg perbaiki, instead of gado2 hehe

Anis_Apis berkata...

Sbnrnya mmg bagus berbincang untuk pembaikpulihan...tapi saya rasa setiap orang yang bagi bad review ni ada alasannya tersendiri i.e. nak elakkan org lain turut terkena. Ada pros and cons jugala dengan adanya bad review. To be honest, saya selalu google satu2 vendor if kalau2 ada bad review...ada satu vendor saya pun ada bad review, tapi saya just berhati2 dan banyakkan discussion dengan beliau. Berdoa sangat agar apa yg berlaku xjadi pada saya :P

lovelyadibah berkata...

lala: lala!!ingat!ye k?haish.nasib baik suma ok je untuk wedding lala hari tuh.diba nie la yang dalam dilema.seram sejuk bila ada bad review nie

anis: hurm..diba faham.tuhla.diorg berniat baik.cuma diba la rasa mcm susahla kalo ada bad review nie.kita jadi takut.huuu..diba doakan suma nyer baik2 sahaja!:)

♥ balkidz_hunny ♥ berkata...

Dok canang/buat bad review macamlah bagus sgt kan? take it or leave it. tak yah nak buruk2kan org sgt!

k bai! rindu #chanteks!

iedayah berkata...

benda da jd kn dear..geram mmg geram tp nk wt cmne..da jd kn..miss u dbah!lm xjmp kn

Aya berkata...

not very supportive gak bab bagi bad review nie. maybe lg better selesai in person ngan pihak yg terlibat so that diaorg bleh improve.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnangX