Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, April 16, 2012

Gadai Emas

salam sayang untuk semua :)

hari nie diba nk share something yang diba buat hari nie.diba rasa pengalaman nie sungguh berharga sebab diba 1st time buat gadaian emas.kenapa diba buat?senang cerita untuk pengaliran wang tunai.tgh2 bulan mcm nie mmg sesak.tambahan pula, supervisor aku lambat memperbaharui kontrak aku.apa lagi?idea nie pun dh kira langkah terakhir memandangkan aku tak mahu berhutang dengan sesiapa kerana aku masih mampu untuk mencari rezeki.

emas adalah pelaburan bagi yang pandai menggunakan nya. emas selain menjadi perhiasan, ia juga dapat menjadi sebagai aset beku kita macam rumah dan kereta.

so enuf said. aku pergi ke ar- rahnu untuk gadaikan gelang emas ibu ku.sebenarnya aku nk gadaikan rantai emas aku yang dh lama ada di leher nie.tapi ibu mana yang sanggup susahkan anak2 nya.dier sukarela bagi gelang bulat patah miliknya.sedih?pengorbanan ibu akan aku kenang.dan aku akan tebus emas nie nnt bila dapat tunggakan gaji nnt.

mula2 emas itu akan ditimbang berat kering.yakni berat semasa diterima.kemudian berat semasa basah ditimbang.kenapa? ia mengikut hukum archimedes. :) dimana berat objek adalah berat cecair yang keluar dari bath tub.


untuk mengira ketulenan emas. kita perlu kedua2 berat.kenapa?

bila kita beli emas mesti ada yang campuran dan ada yang  tulin kan? then mcmana nk tau.by seeing this graph. karat berkadar dengan nisbah berat dalam air kepada nisbah di udara.

maknanya makin tinggi karat.makin rendah nisbah berat air kepada nisbah di udara.


berikut adalah cara2 mengira ketulenan emas (sumber dari sini)


Berikut adalah cara untuk menguji emas anda dengan menggunakan kaedah graf di atas:

1. Mula-mula pastikan menimbang emas anda dalam keadaan normal dan ambil berat dipaparkan pada skala. (Dalam contoh ini saya menggunakan cincin kuning dengan berat 9,84 gram, dan cincin kemerahan dengan berat 4,66 gram)
2. Kemudian letakkan plastik yang berisi air yang kira-kira cukup untuk membuat emas anda tengelam di dalamnya, jangan sentuh bahagian bawah dan tidak ada bahagian dari emas di atas permukaan air.
3. Lepas reset penimbangan anda, sehingga menunjukkan angka sifar – dalam kedudukan di atas timbang air. (Jika anda tidak boleh dapatkan sifar, catat nombor yang tertera pada skala dalam kedudukan ini – dan kemudian selepas itu tolak berbezaan).
4. Sekarang ikat emas yang anda ingin uji dengan benang dan memasukkan perlahan ke dalam air dengan memegang benang sampai semua emas terendam dalam air tetapi tidak menyentuh dasar gelas plastik. Kemudian bacaan yang dipaparkan dengan skala anda. (Dalam contoh saya di atas gram cincin kuning direkodkan 0:55, dan 0:33 bagi yang merah)
5. Ambil bacaan kering dibahagi dengan bacaan basah tukar dalam bentuk peratus. (Dalam contoh saya di atas, cicin kuning 5:58% dan cincin merah 7:08%).
  

6. Buat satu garisan lurus dari paksi Y pada graf di atas bermula dari nilai peratusan hingga menyentuh garisan lakaran yang sesuai dengan emas yang diuji (kuning emas menggunakan graf kuning kemerahan dan emas menggunakan graf merah). Pada titik sentuhan, tarik garis lurus kebawah paksi X- maka itu adalah nilai karat emas. (Dari graf kedua di atas anda dapat melihat bahawa kelas saya cincin 21 karat kuning dan merah cincin-hasil hanya 12 karat).

Ujian yang diterangkan di atas secara teknikal tidak akan mampu mengesan pemalsuan emas dengan logam lain yang mempunyai sifat sejenis emas seperti Tungsten. Setiap ujian selalu ada kelemahan dan kekurangan. Ingin saya ingatkan, sila rujuk mereka yang lebih arif, cara saya terang diatas mungkin boleh membantu tetapi ia sukar kerana anda perlukan pengalaman dan penelitian yang lebih kerap dengan kata lain selalu buat.


satu pengalaman yang menarik dengan mengira nisbah berat dalam air dan berat di udara.kita boleh tau berapa karat emas itu. :)

1 ulasan:

Qyla Aqilah berkata...

menarik info ni..thank u!!tak tau plak berfungsi teori archimedes tu dalam kehidupan seharian..hihihi

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnangX