Cari Blog Ini

Daisypath Anniversary tickers

Jumaat, Mac 16, 2012

adab dalam mencari makanan

salam sayang untuk semua :)

diba tadi masa makan tengahari. diba mencadangkan kepada kawan2 diba yang diba hendak makan di sebuah restoran fastfood. sampai je kt sana, semua orang beratur panjang di restoran itu. kami semua beratur dan menunggu giliran kami dengan sabarnya. namun , bila sampai sahaja giliran kami, diba ternampak seekor lipas sedang melintas kaunter restoran fastfood itu. MasyaALLAH. diba tak lalu nk makan. langsung diba terasa loya dan hendak muntah. jahat plak bila diba pikir kan tindakan refleks diba tuh.

tapi kita sebagai pelanggan, diba ada hak untuk tidak memilih makan di restoran itu. kan?? lagipun ALLAH ada berfirman :

Surah al-Nahl ayat 114-115, Allah s.w.t berfirman yang bermaksud: “Makanlah apa yang dikurniakan Allah kepada kamu daripada benda yang halal lagi bersih. Bersyukurlah dengan nikmat Allah jika kamu benar-benar menyembah Allah. Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang sembelihan bukan kerana Allah. Maka, sesiapa dalam keadaan yang terpaksa memakannya, sedang dia tidak sengaja dalam mencarinya, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha penyayang.” 


diba rasa lega sangat diba tak teruskan rancangan diba untuk makan di restoran fastfood itu.tapi, diba rasa malu plak masa meninggalkan restoran itu dalam keadaan mengajak kawan2 yang lain sekali meninggalkan restoran itu. harap2 diba tidak la menunjukkan rasa mencela makanan tersebut. sbb rasullullah tidak pernah mencela makanan. insaf betul la.

“Anas berkata: Rasulullah tidak pernah mencela makanan. Jika berselera dimakannya, dan jika tidak maka ditinggalkannya.” 

apa pendapat kawan2?

2 ulasan:

FarizAtie berkata...

owh men!! geli ..dahla lipas!!..kalo atie dah band kot tmpt tuh..huk3..^_^
org tu kena jaga kebersihan lebey

http://miszatie.blogspot.com

Sarah berkata...

customers alwys hv right. tp kalau makan kt luar biasakan baca bismillahillazi la yadurru ma'asmihi..(sampi habis)-7x.insyaAllah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnangX