Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Jumaat, Julai 01, 2011

kerana mulut,badan binasa

salam sayang untuk semua:)

hye korang!!!sihat x??:)dba xder wt pe pun hari ini..kira mcm berehat la kunun2, t kan nk keje dh hari senin.:) hehe

kenapa dengan perumpamaan kt atas 2??:)sekarang nie dba perhatikan banyak sangat pertelingkahan kt tv [berita],facebook  n twitter. haish.semua nya sebab mulut yang berkata-kata.bukan kah kita nie masyarakat yang kaya dengan budi bahasa.dba pelik bin ajaib la..di negara kita nie ada yang lebih suka bergaduh dari meningkatkan produktiviti kerja.tapi bukan semua tau.segelintir sahaja.

banyak perumpamaan melayu menyentuh pasal cara kita berkomunikasi, mcm kalo sapa yang makan cili, dia la yang merasa pedasnya. kata lebih tajam dari pedang yang tajam dan kerana mulut, badan binasa.mungkin ada lagi..hehe tp dba xtau plaks:)

bila marah kita harusla bersabar.jangan cepat menuduh yang bukan-bukan.siasat dahulu sebelum melenting.jika betul apa yang dituduh,barula kita boleh buat tindakan yang seterusnya.Ya ALLAH,mmg siapa yang tak sakit hati kalo dituduh atau dihina.kalo ikutkan hati mmg nk gaduh. tp nmpk sgt mcm budak2 kecik yang senang diprovok..

Ya ALLAH,kuatkan hati dan perasaan aku untuk berhadapan dengan mereka.sesungguhnya tiada niat pun untuk mencari gaduh apatah lagi hendak menunjuk-nunjuk..

moga kita semua dilindungi NYA :) saya sayang semua!:)

8 ulasan:

UyaRayza berkata...

org ckp kalo tgh marh n time tue berdiri, sila la duduk,

kalao tgh duduk n marah, sila la baring hehehe

kalo tgh brg tp marah lg..sila la tdo yer heheh

lovelyadibah berkata...

penah dgr!!!will apply this:)hehe

yUmIe berkata...

Mulot org.unpredictable:)..xperlu kata apa2..senyum jek:P

"cikkin" berkata...

betul dba!
kadang2 org yg buat onar tu pon patutnye selidik dulu baik buruk sblom ckp kan..bukan maen kutuk..pastu baru nak mintak maaf bagai..bak kate org..cakap siang pandang2..cakap malam dengar2..=)

hana yoriee berkata...

adike..ce kita cool..jgn ce bakor tau..ce cool..hahaha

Hunny Kitty berkata...

selawat..... =)

zimie berkata...

huhu terkena dkt diri sendiri kah dba?amik air smyg banyak supaya cool semula ye.

Cik Puan Mimi berkata...

betul! setuju sgt~
skrg ni orang dah tak menjaga sensitiviti individu.
nak cakap main cakap je
nak tulis main tulis je

haiss.camne la skrg ni kan dba?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnangX