Cari Blog Ini

Ahad, Mac 29, 2009

Rabu, Mac 25, 2009

gastrik....hurmmm


gmbr dari blog eddyana

salam...aku dua tiga hari nie sakit perut yang amat sgt....then pas kelas pagi tadi aku g pk (pusat kesihatan)...then dr 2...ckp aku kena gastrik..hurm...sedih...meh r kita tgk pe sebenarnya gastrik nie...moga2 kita sama2 dapat berkongsi maklumat:)

amik dari blog en badruzamaniblog...huhu~..ampun2...


Pengenalan

KEBANYAKAN orang pernah mengalami gastrik pada satu ketika dan perkara ini boleh dianggap normal. Jika simptom penyakit itu berterusan atau menjadi semakin teruk, ia perlu mendapat rawatan doktor untuk perhatian seterusnya.

Penyakit gastrik adalah kesakitan atau ketidakselesaan yang dialami di bahagian perut. Ia digelar dyspepsia di kalangan pakar perubatan. Kesakitan ini mungkin akan jadi lebih teruk selepas makan atau ketika perut kosong. Namun begitu, ada kalanya kesakitan ini tiada kaitan dengan makanan yang diambil.

Terdapat beberapa bahan kimia dalam perut yang boleh merangsang penghasilan cecair atau rembesan perut. Antaranya ialah asetil-kolin, hormon gastrin, histamin dan enzim protein kinase. Bahan-bahan kimia ini dihasilkan daripada rangsangan bahan seperti asid amino, peptid, alkohol dan kalsium.

Sebaliknya, tedapat beberapa bahan yang boleh merencat rembesan perut. Antaranya ialah bahan berlemak, larutan yang tinggi kepekatannya dan kandungan gula yang tinggi dalam darah. Rembesan perut boleh menghakis dan mencederakan lapisan dalam perut. Namun, lapisan gel mukus yang dihasilkan dalam perut mampu melindungi perut daripada sebarang kecederaan dengan cepat. Proses ini biasanya memakan masa kira-kira 30 minit. Proses pertahanan dan pembaikan lapisan perut dan usus merupakan faktor utama yang menentukan kejadian ulser peptik.

Bahagian duodenum menerima dan menyimpan makanan yang telah dihadamkan. Makanan itu kemudiannya disalurkan ke bahagian distal perut. Di sini rembesan gastrik bercampur dengan makanan sebelum disalurkan ke bahagian duodenum (bahagian atas usus kecil).

Kadar pengosongan perut dipengaruhi oleh beberapa perkara seperti hormon, larutan yang pekat, larutan berasid, bahan berlemak dan perut yang distensi (kembung).
Perut sentiasa terdedah kepada persekitaran luar kerana pelbagai bahan dapat masuk ke dalamnya. Inflamasi atau radang yang akut (segera) atau kronik (berpanjangan) dapat berlaku kepada sistem gastrousus jika mekanisme pertahanan gagal mengawal keadaan.


SIMPTOM-SIMPTOM

Lain-lain simptom penyakit gastrik adalah kembung perut, loya dan muntah. Manakala kesakitan yang dirasai di bahagian tengah dadah dipanggil reflux. Reflux berlaku apabila asid naik ke atas, iaitu ke oesophagus (saluran yang membawa makanan dari mulut ke perut).



JENIS-JENIS GASTRIK

Terbahagi kepada dua iaitu ulser perut dan non-ulser dyspepsia.
Terdapat dua jenis penyakit ulser perut: gastrik ulser yang terjadi di bahagian perut manakala duodenal ulcer pula berlaku pada deuodenum, iaitu saluran usus kecil yang membawa makanan keluar dari perut.

Non-ulser dyspepsia pula boleh disebabkan oleh reflux, gastritis (penyakit radang perut yang terdapat pada lapisan lendir) atau gangguan dalam perut dan pengecutan usus.Helicobacter pylori pula adalah sejenis bakteria yang terdapat di dalam lapisan mukosa perut dan mengambil peranan yang penting terjadinya ulser perut.


LANGKAH PENCEGAHAN

Berikut adalah beberapa langkah pencegahan yang boleh diambil untuk mengelakkan gastrik.

  • Jangan makan terlalu banyak pada sesuatu masa.
  • Elakkan dari mengambil makanan yang terlalu pedas dan berempah
  • Jangan merokok atau minum minuman keras.
  • Elakkan dari mengambil ubat-ubatan untuk mengurangkan sakit kecuali paracetamol/panadol terutama untuk penghidap penyakit sendi.

Berikut adalah beberapa langkah pencegahan daripada terjadinya reflux (simptom gastrik) .

  • Jangan terlebih berat badan. Kurangkan berat andai anda gemuk.
  • Jangan makan sebelum tidur.
  • Tidur dengan menggunakan dua bantal supaya kepala anda lebih tinggi enam hingga lapan inci dari badan.
  • Elakkan dari memakai pakaian dan tali pinggang yang ketat.

CARA RAWATAN

Pesakit boleh memilih sama ada untuk merawat sendiri atau merujuk kepada doktor. Kesemua ini bergantung kepada tahap serta jenis masalah yang dialami oleh individu.

Jika rungutan berkaitan dengan masalah bahagian atas sistem gastrousus seperti gastritis akut tanpa pendarahan dan reflux, pesakit boleh mengamalkan swa-pengubatan dengan berjumpa ahli farmasi dan mendapatkan nasihat serta ubat yang sesuai.

Ubat dalam kumpulan antasid hanya boleh disarankan jika pesakit mengalami serangan akut atau masalah tersebut disebabkan oleh jenis dan jumlah makanan yang dimakan, pengambilan minuman beralkohol atau tekanan emosi.

Individu yang mengalami masalah, dan terdapat tanda-tanda yang menunjukkan berlaku kecederaan yang teruk pada bahagian lapisan perut, maka pesakit tersebut harus dirujukkan kepada doktor. Pemerhatian dari doktor sangat penting jika individu mengalami gangguan yang kronik atau menghidap penyakit ulser.

Ini sangat penting kerana pesakit mungkin mengalami masalah lain seperti kanser pada bahagian perut atau duodenum. Gastritis akut yang berlaku berulang-ulang boleh mengakibatkan ulser gastrik.

Beberapa kelas ubat-ubatan boleh digunakan bergantung kepada jenis dan tahap masalah tersebut. Secara ringkas, ia terdiri daripada kumpulan antasid, kumpulan antibiotik, kumpulan antagonis (atau penghalang) reseptor H2, penghalang pam asid dan ubat-ubatan pelindung lapisan mukosa.

Dengan adanya pengetahuan tentang proses berlaku gastritis dan ulser, faktor penyebab dan rawatan yang tepat, masalah yang dihadapi oleh individu boleh dirawat.

P.S: Sarapan pagi adalah amat perlu terutama bagi penghidap gastrik. Saya pernah kena ’serang’ seawal 4 pagi. Memang sakit ! Mengeletar seluruh badan.

P.S.S.S : Bagi yang belum menghidap gastrik, jagalah permakanan anda. Cuba kurang air yang berkarbonat dan makanan yang pedas sangat. Jaga waktu pemakanan anda walau sesibuk mana sekalipun. Bila dah menghidap gastrik, parah nak sembuh…Beringat sebelum kena !

thanks:)


salam:)

hari nie rasa blessing sgt...huhu~...saya harus mengucapkan terima kasih kepada pemandu-pemandu bas ukm...sbb mereka menjalankan tugas mereka sebagai pemandu bas dan aku yang malas nk berjalan nie mmg sesuai menggunakan public transport...:)lagipun kete aku kan rosak:)haha~...aku ingt bas zon 2 ada 2 jer setiap half an hour...rupanya x...bgs2...keep it up!!!

Selasa, Mac 24, 2009

Sweet:)

Sweet Girly
You are the extreme opposite to an action woman: you are sweet, you love pink and glitter. Everyone who sees you sees a totally and perfect styled little girl - daddy's little girl maybe. Boys are drawn to you automatically. But they have no respect. They play with you. It's hard for you to find a boy who is willing to risk a serious relationship. You have a lot of friends, but most of them are girls just like you. You also have a lot of shallow contacts. Maybe you are very dependent on your parents. You are always so squeaky and happy and lovely when others are near - but that's only a mask. A mask that covers all your sadness, desperation and self-doubt. One day you will make someone very happy, but untill then you have to learn to love yourself and be the person you are supposed to be.

yuna:)


salam..kalo tgk kat tajuk post nie..mesti ramai dh kenal siapa yuna nie...:)haha~...mula2 kenal yuna dari kawan baik aku:)...dia lg gila pasal yuna nie...adei...asik2 ckp pasal yuna...huargh..mula2 malas r nk bising,dengar je la lagu yuna nie...mak aih..besh plak..mula2 aku ske yang sebenarnya...2 jp je aku dgr..dh leh follow nyanyi...punya r besh..kawan aku 2 r duk promote...hehe~...paper pun yuna gudluck k...aku salah sorg fan ko...walaupun xla berapa gila mcm org len..tp ttp support!:)

Isnin, Mac 23, 2009

Macamana nk hilangkan perasaan marah.....

salam...aku bukan nya perempuan yang suka nk berterusan marah...aku pun cari r paper yang leh redakan perasaan aku nie...

thanks to nur...sori if amik recklessly...and thanks for the wonderful tips...sgt2 berguna...

Macam mana nak hilangkan MARAH eh? Hah! ni NUR ada TIPS camna nak hilangkan MARAH tu...

A) Mula-mula kita perlu malu dengan ALLAH SWT akan segala tindak-tanduk kita. ALLAH memerhatikan segala perlakuan dan sikap biadap kita.

B) Bila datang rasa hendak MARAH, ingatlah kita ini hanyalah manusia yang hina.

C) Banyakkan berdiam diri dan berdoa kepada ALLAH agar ALLAH selamatkan kita daripada sifat MARAH.

D) Hendaklah ingat kesan daripada sifat MARAH itu mungkin akan membawa kepada PERMUSUHAN dan pembalasan DENDAM dari orang yang anda MARAHi.

E) Cuba bayangkan betapa buruknya rupa kita ketika kita sedang MARAH. ianya lebih buruk daripada perlakuan seekor binatang jikalau anda di dalam keadaan yang MARAH.

F) Apabila datang MARAH, banyakkan baca TA'AWWUZ ( A'UZUBILLAHI MINAS SYAITANIRRAJIM) kerana MARAH itu datangnya daripada syaitan. (Hadith)

G) Apabila MARAH sedang memuncak, ambil wudhu' kerana wudhu' dapat menenangkan api kemarahan yang sedang membara. (Hadith)

H) Jikalau tidak boleh hilang MARAH dengan hal tersebut, hendaklah tidur. Kerana ianya akan meredakan perasaan MARAH apabila bangkit daripada tidur. (Hadith)

I) Tauhid kita perlu tepat. Setiap sesuatu itu datangnya dari Allah dan akan kembali kepada Allah.


KENAPA KITA PERLU MARAH??

Kalau kita bersalah, kita tidak suka orang memarahi kita. Maka begitulah orang lain yang melakukan kesilapan juga tidak suka dimarahi. Tegurlah dengan lemah lembut dan kasih sayang.


Jaga Diri
Hiasi Peribadi

Ilal Liqa'



.:.NiYaZ NuRKaSiH.:.

marah....sangat2...

salam...

aku nie sangatla xsuka nk marah...sangat2...tanya r sapa2...aku nie more keep to myself...kalo aku xsuka aku blah jer...tapi jangan r usik aku...aku xpenah nk ganggu hidup sapa2...aku xder pun nk menyusahkan..kalo ada sorila sgt2...cuma aku xsuka orang nk suka2 bgtau apa yang elok apa yang tak..lagi2 bila dia xtau paper...mmg aku jadi marah r...dia tau ke apa yang sebenarnya jd kt aku?dia tau ke kenapa aku jadi macam nie?ada dia nk pikir?tipu la kalo dia nk pkr...untuk pe?sbb 2 aku paling xsuka orang duk senang2 nk judge aku nie mcmana...padahal bercakap dgn aku pun boleh kira dengan jari...aku sangat2 xpuas hati dengan dia...tapi dia dh minta maaf..ok r...cuma aku nk bgtau kt blog aku nie bahawa aku xsuka..so kalo ko sll baca blog aku nie..aku maafkan kau..cuma tolongla...ko xtau paper...time senang mmg r sumanya hepi...tp time aku ssh mcm nie...ko leh plak kata aku mcm 2....aku sgt2 xpuas hati tapi aku cuba utk lupakan...harap ko xwt lagi...

Ahad, Mac 22, 2009

how to destress urself:)

salam kepada semua pembaca:)

hari nie aku baru je dpt online..(susah btul nk dpt line jaring kt blek aku nie)...then aku berpikir macamana r nk hilang kan perasaan tensen dari diri sendiri..asignment + thesis...tapi aku xske nk mengamuk2 or rasa nk marah2...so mcamana?

then aku search r kt internet...how to destress urself:)

enjoy guys:)

taken from Target: De- Stress Yourself

There's no way around it: Stress is tough on the ticker. That's why it's important to make a long-term commitment to eating right and getting plenty of exercise. Keep these tricks up your sleeve when you're under pressure.

  • Take a time out. Stand up (or sit down, if you've been standing too long!). Try to get outside and de-frazzle in the fresh air. Pour yourself a cup of hot tea or cool water–just keep it caffeine-free.

  • Go ahead. Vent. The act of calmly explaining your situation to someone else can help you sort through the toughest parts. Grab a trusted friend or co-worker and let it fly.

  • Breathe easy. Need to relax in a hurry? Try belly breathing. Concentrate on filling up your abdomen as you inhale, and emptying it as you exhale. You'll increase the amount of oxygen to your brain, and you'll feel calmer in no time.

  • Ready, set ... relax! Take a moment when you get home to soak, massage or exercise your way back to a more steady state. Lighting scented oils and playing soothing music will help you reach your happy place, pronto.

Sabtu, Mac 21, 2009

prinsip hidup...

salam kepada suma pembaca blog aku...

aku baru je balik dari mampley seksyen 15 kt bangi...dgn kwn2 aku...pas men badminton trus lepak kt mampley sampai kul 6pg..aku xmengantuk lagi..so aku nk menulis tentang prinsip hidup...sebelum aku g men badminton, aku baru jer balik dari rumah..ayah aku hantar balik ukm...dia bercerita tentang prinsip hidup..dia mahu aku mempunyai prinsip hidup...aku rasa apa yang dia ckp 2 betul..dan aku mesti mempunyai prinsip hidup utk bantu pandu arah tujuan hidup aku...selama nie pun aku hanya berpegang dengan apa yang ayah aku larang dan apa yang ayah aku benarkan..yang samar2 aku tidak dapat buat keputusan yang tepat..dan selalunya aku berkesudahan menyesal...aku rasa umur 22 nie amat sesuai utk menentukan apa prinsip hidup aku utk masa depan..bukan utk sementara tetapi sehingga akhir hayat aku...aku rasa prinsip hidup boleh membantu aku utk mendapat keyakinan pada diri aku sendiri..ia juga dapat melindungi aku dari perasan rendah diri dan dibuli oleh orang len.tapi apa prinsip hidup yang sesuai utk aku...



prinsip hidupku...
-aku harus sentiasa pandang ke hadapan dan jangan pandang belakang!:P
-aku xhiprokrit.
-aku mesti bangkit pada setiap kesusahan.

Rabu, Mac 18, 2009

pasal diri aku :)hahaha~...

nie aku wt ujian kat facebookla pasal diri aku
aku lagi suka nie..mmg sama:)

Stubborn and hard-hearted.
Ambitious and serious.
Loves to teach and be taught.
Always looking at people's flaws and weaknesses.
Likes to criticize.
Hardworking and productive.
Smart, neat and organized.
Sensitive and has deep thoughts.
Knows how to make others happy.
Quiet unless excited or tensed.
Rather reserved.
Highly attentive.
Resistant to illnesses but prone to colds.
Romantic but has difficulties expressing love.
Loves children.
Loyal.
Has great social abilities yet easily jealous.
Very Stubborn and money cautious.

Isnin, Mac 16, 2009

:)smiley for heart

kebelakangan nie aku rasa masa berjalan sangat la pantas..tau2 jer menghadap laptop tgk jam lagi sekali dh pukul 5ptg..adei..letih wt pe je ea?pikir2..aku nie xla sibuk sgt kebelakangan nie..aku banyak mengira untuk tesis aku kot..xpun aku g men game kt hset and men pet society..cuma kelmarin dan semalam aku xdapat nk men pet society..aku cadang nk shopping semalam untuk sweet;pet aku..aiseh tapi xdapat plak..nevermind..huhu...:)hari nie aku di dalam lab..untuk membuat saki baki lab aku..tinggal penentuan protein dan abu...alang2 aku dh bercerita pasal lab aku meh aku wat review skit pasal apa yang aku tengah wat nie..


penentuan protein

1.timbang sampel 1 gram kemudian masukkan pemangkin CU dan PoS
2.masukkan 12ml asid sulfurik
3.then masukkan dalam digestion tiub
4.last skali,tunggu sehingga clear (hijau jernih)


kalo ikut aku nyer panduan mmg senang nk mampus..

nie ha..ada nota kaki

nota:
1.selepas penghadaman, biarkan sejuk seketika (aku penah wt xtggu dier sejuk..whoaa...mcm nk meletup...ish3)
2.kemudian masukkan 75ml air suling dalam tiub kjeldahl
3.selepas itu,masukkan tiub kjeldahl dalam mesin penyulingan [masukkan 25ml asid borik dalam kelalang kon] - kemudian analyse - tekan butang analyse key.. (nie ada butang kt mesin 2)
4.tiub kjeldahl dibuang isinya -lepas distill r... dan dibasuh manakala asid borik (yang dh ada nitrogen dalam 2 jadi biru dari merah) akan digunakan untuk penitratan
5.penitratan menggunakan 0.1N sehingga bertukar menjadi merah..(penah gatal nk guna 0.01N- hasilnya pening nk mengira..hahahaha~..)

dh wt suma 2..kena calculate r.apa lagi...


pengiraan kandungan protein

mg nitrogen = (titrat sampel - titrat blank ) x 14.007 x normality HCL

mg protein = mg nitrogen x faktor (6.25)


hahaha~..tetiba terserlah ke'geek'an aku...well,nie r aku dh wt utk siapkan tesis aku...:)

kalo ada apa2 soklan..leh comment aku:)..aku sedia membantu...-tapi mana2 yang aku tahu r-

Ahad, Mac 15, 2009

wireless...hurmm...

kebelakangan nie aku rasa sempit sangat..bukan apa..aku nie jenis ske nk men tenet 24 jam..kalo masa 2 leh panjangkan aku nk suma nyer aku abiskan dengan men internet..huhu..men game online,baca blog orang,g fb..mcm2 r..tapi semalam aiseh..wireless xdapat detect plak kt blek aku yang aman sentosa 2..adei..tolong..mula2 aku ingt laptop aku yang dh tua nie wat hal..tapi bila aku duk godek2..xder problem pun..so aku mengandaikan bahawa wireless jaring yang wat hal..adei..2 kali adei dh nie..aku jd macam mati katak pun ada gak..hampeh tul..dh la aku nyer celcom broadband 2 macam pe ntah..connection to remote computer interupted so the usb connection have to closed down..sedih2...nampaknya aku kena r menghadapi kenyataan aku xdapat online semalam...dhla kete aku radiator bocor..mmg la..xdapat online dan berjalan2..so aku mmg rasa sempit r..huhu..tapi xpe beb,aku bukan xbiasa hidup susah..leh jer aku hidup kalo xder duit skalipun..yg penting hepi..kuikuikui...

macamana aku dapat online hari nie?ehe..aku g cafe kt kolej aku..and dapat r online dgn aman..cuma xbest aku kena r memakai baju yang elok skit..*yela aku kan pmpuan..xkan r nk g cafe dgn muka sememeh plak..kang lari suma org..*...2 yg aku malas skit nk turun cafe hanya utk online jer..tapi nie dh kira parah..aku dh ketagih tenet..*ok r lagi kot..at least aku xketagih benda2 yang xelok kan?*...haha~..sampai sini dulu..kang kalo aku bosan aku bercerita lagi pasal diri aku yang biasa2 je nie..ehe..daa~

Sabtu, Mac 14, 2009

diri ini...

mari2...kita berkenalan dengan diri adibah

perkara yang paling ketara skali

1. pendiam (kalo dgn org yang dia kurang selesa)
2. baik dengan orang yang baik dengan dier
3.susah nk percaya dengan orang len
4.rasa paling susah adalah untuk berkawan
5.senang je nk join org...
6.dan senang gak nk tinggalkan orang...
7.sekarang mencari2 arah hidup..
8.xmahu menangguk pada air yg keruh...
9.boleh berdikari walaupun susah
10.bersyukur walaupun banyak sangat kelemahan diri

perkara yang mungkin aku sendiri xsedar

1.aku selalu jd seorang yang moody
2.aku sangatla bersabar..walau apa pun
3.aku xsuka bergaduh..lebih baik pendam jer daripada menyakiti hati orang len
4.aku tetap memaafkan dan meminta maaf...kerana aku bukan manusia yang sempurna
5.tiada apa yang lebih aku sayang daripada keluarga aku
6.aku sangat sayangkan diri aku..
7.aku senang mengikut kata hati
8.aku tidak suka hipokrit
9.aku selesa jadi diri aku
10.tiada apa yang leh wt aku jadi seorang yang peramah (kecuali org 2 bersabar mendengar apa yang aku cuba sampaikan)

perkara yang aku xmahu cuba dan xkan lakukan

1.merokok
2.menjadi seorang yang berpura-pura
3.jadi penjahat,penjenayah
4.jadi pembunuh

perkara yang aku xpernah cuba tapi mahu cuba

1.bunjee jumping
2.snorkeling
3.diving
4.rock climbing
5.riding atv
6.ride on horses
7.menari tango
8.jadi sukarelawan utk membantu kanak2 anak yatim
9.learning chinese,japanese and korean...~haha~..french skali
10.jalan2 di pulau2 cantik di malaysia...:)

Jumaat, Mac 13, 2009

uh...tesis....

salam y'all..*ala2 gediks*..ehe...

pe kaba?aku sihat..cuma kebelakangan nie aku terpaksa berkurung dlm blek aku yang besh!*fuh seb baik besh xla boring sgt*...utk menyiapkan tesis aku yg tinggal nk menulis jer..tlg r...aku nie sgtla malas...:P..ada org 2 bila ym je suh jgn mls...hahaha~..nmpk sgt kemalasan terserlah...ekeke...tutdelu~...*nie rest jp dr mengira utk tesis aku*...

Selasa, Mac 03, 2009

Impian 2009

Impian 2009

walaupun sudah masuk bulan march..tp aku peduli apa..hehehe~~..

nie r manusia sibuk~ (dh bulan 3 baru rasa masuk thn baru..ish3)

1.mahu mendapatkan sijil degree yang aku berusaha dapatkannya selama 4 thn

2.menjadi seorang pelajar yang dapat menghadiri suma kelas2 pada semester terakhirnya(hehehe~...nmpk sgt sll ponteng klas)

3.dapat menyambung pengajiannya ke tahap seterusnya

4.hehe~..walaupun begitu..saya mahu juga bekerja..so tgk r..nie plan B aku...

5. err...xder dh kot..:P

Rumate aku masa skola!




hahaha~...love u guys...:P...

masa gambar nie diambil..menggunakan camera zue abu..dan menggunakan timer dier..hahah~..yang kelakarnya..timer dier nie amik 3 pic..tapi sela masa antara pic 2 3 saat jer..giler!..so suma org nk bergerak (laju r konon!)haha...last2 jd mcm nie r..pure candid!

Ahad, Mac 01, 2009

letting go...

cinta 2 xpernah dipaksa..aku sememangnya ikhlas...walaupun bagi orang lain aku nie terlalu mengharap...aku fhm org nk tgk aku bahagia...tapi diorg rasa aku nie mengejar bayang2..aku bukan perlukan wang ringgit atau harta..aku cuma perlukan belaian dan kasih sayang serta perhatian..dan dier memberi segalanya...namun dier kata aku perlu lepaskan harapan terhadap dier...tapi aku kata aku cuma menggunakan masa bersama dgn sebaiknya...dan aku kata aku perlukan dia dari pelbagai segi..dia kata berpeganglah pada Allah..apa2 pun kita balik pada Dia...dan aku ckp aku takut kehilangan dier..dan dia kata kita suma akan kehilangan...dia ckp dia berpegang pada takdir..dia xberharap akan berkawin dgn aku atau dgn gf dier..dia percaya pada takdir..dier xsuka cara aku menghalang takdir aku dengan mengatakan aku tidak akan berkawin..dia mahu aku mencari pengganti dier..dier nk aku berhati2 dalam memilih..dier xmahu aku terburu-buru dalam memilih pasangan..dan dia mengatakan bahawa dia xjeles pun aku berkawan dgn sapa2..sbb dia xberapa kisah pasal jodoh..dia letakkan pada takdir...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnangX