Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Rabu, Jun 15, 2011

berpijak pada bumi yang nyata.

Salam sayang untuk semua :)

Kenapa aku nk bebel pasal nie?HAHA.

Kebelakangan nie mungkin stress kot.HAHA..2 yang banyak kena sabar dan berpijak pada bumi yang nyata dari berangan yang bukan susah tp tidak praktikal untuk aku dan keluarga aku.

Bagi aku setiap manusia itu ada kelebihan dan kekurangan.Nobody is perfect.So kita kena menerima seadanya keadaan kita dan orang sekeliling kita.Bukan dengan being not to accept the truth atau dengan kata lainnyer, menidakkan hak atau keadaan sendiri yang mana kelak akan menyusahkan diri sendiri.Sebagai contoh, ada kawan kita yang mampu untuk membeli kereta mewah atau rumah besar tetapi kita tidak.Dari kita nk menidakkan hak kita dengan mengatakan kita mampu tapi sebenarnya tidak hanya akan memakan diri di kemudian hari.Betul tak?

Memang benar kata pepatah 'hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih'. Namun sampai mana tahap kita dan jangka masa yang kita perlukan untuk mendapat sama taraf atau darjah dengan mereka yang lebih berada dari kita?Setahun,lima tahun?

Kata-kata yang diluahkan mungkin tidak tepat kerana ia seperti mengaku kalah sebelum berjuang.Namun begitu,tepuk dada tanya selera.Adakah kita perlukan kereta mewah atau rumah besar?Ataupun sebenarnya kita lebih memerlukan keperluan hak asasi seperti kenderaan dan tempat tinggal?

Sebenarnya kekayaan adalah subjektif.Mungkin lain orang,lain interpretasinya.Bagi saya,kekayaan itu merujuk kepada kebolehan seseorang menjaga dirinya dan kewangannya.

HAHA..Jeles pada yang berada?Sapa yang tidak merasa cemburu kalo kita tidak mempunyai sehebat seperti yang bernasib baik itu??Namun kita haruslah ingat bahawa semua orang itu dilahirkan berbeza-beza untuk kita saling mengenal dan merapatkan silaturahim.

Oleh itu,jangan la mudah berputus asa atau cepat rasa iri hati.Banyakkan berusaha dan cuba dengan cara kita sendiri.Mungkin kita kurang berada, tapi rezeki itu kan hanya ALLAH yang tentukan. :) Selepas berusaha,jangan lupa berserah kepadaNya. Kelak untuk tidak merasa sedih jika tidak berjaya.

p/s:muhasabah untuk diri sendiri.hehe


5 ulasan:

LisaLisut berkata...

diba,mcm ade connection pulak.i was thinking to post something yg bertajuk "be realistic" hahaha.tp malas nk menaip.so simpan dlm otak je.hahahahahaha

lovelyadibah berkata...

HAHA..mungkin sbb kita melihat pada benda yang sama la kot.HAHA

faRa_diLa berkata...

jeles perlu ada untuk memotivatekan diri. tp jgn la melampau smpi menyusahkan diri dgn org lain. :)

like this entry btw. :D

rezeki masing2 kan diba. ada yg senang cepat. ada yg senang lambat. SABAR and Allah Maha Adil. Ini satu ujian dari-Nya.

Sentiasa bersyukur tu yg perlu. Ada yg berada tp still rasa x cukup. sebab tak bersyukur la tu...

amy fahmi berkata...

aku pun terasa paal benda ni. sejak akhir2 ni slalu rasa down tgk org sekeliling/rakan sebaya yg wow wow. huhu.
fikir positif..positif..

LisaLisut berkata...

amy - i can feel u :D

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnangX