Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Jumaat, Disember 24, 2010

makanan yang sesuai dimakan selepas cabut gigi:)

hahaha~...ini serius kawan2!!!hehehe~..




kenapa kah??ye..cik dba nie gatal nk pakai braces..huu~..ntah sempat xcabut time kawin..[leh x nk cabut braces time kawin pastu pasang balik??hehehe~] t kalo korang datang time aku kawin t,jangan tegur..hahaha~..kang ada yang hilang gigi..hahaha~


tapi kan..cik dba sangat la kuat makan..hahaha..xpercaya??sila percaya..nmpk jer kurus,sebenarnyer buncit..hehehe




hehe~...mari kita tgk pe yang cik dba jumpa kt pak cik google..:)


Haruskah saya menukar tabiat-tabiat persendirian atau menolak setengah jenis makanan?


Ya. Kurangkan memakan gula-gula, chips dan air soda. Makanan yang manis dan berkanji menghasilkan asid dan plaque yang akan menyebabkan reputan gigi dan penyakit gusi. -ala..sangat suka kot manis2 nie..:( 


Makanan-makanan yang keras seperti epal dan lobak merah haruslah dipotong kecil sebelum dimakan. -dh macam kanak2 la..hiks!


Halangkan dari menggigit kube ais, menghisap ibu-jari, menggigit bibir, dan menolak lidah kepada gigi.-owh..really??


ok nie dari lain plak :)




* Elakkan terlalu kerap mengudap dan menghirup sesuatu-mengudap 2 pe ea kawan2??
* Hindari makanan yang boleh terperangkap di alur dan lubang gigi untuk jangka masa panjang. Contohnya, kerepek, gula-gula atau biskut. Sebaliknya, makan makanan yang mampu memberikan perlindungan kepada gigi seperti keju yang berdasarkan beberapa kajian mendapati, ia membantu mencegah kaviti.-keju??hurm..roti keju!!:P
Begitu juga dengan, buah-buahan dan sayur-sayuran yang meningkatkan aliran air liur dan; kopi tanpa pemanis, teh serta gula-gula getah tanpa gula yang menyingkirkan partikel makanan.-huu~..mana nasi nie???lapa la mcm nie..huuu~..

uwa~...cepat la pakai pendakap..pas2 nk senyum puas2 masa sanding..heee~

4 ulasan:

apeyx berkata...

Durian juga x boleh makan. Ayam goreng pn x boleh. KFC, MCD, all fast food tu. hye hye bye bye je la.. Haha. Aiskrim? x boleh jugak

lovelyadibah berkata...

urgh!!!!!!

iedayah berkata...

yg xblh mkn tu yg xbest tu...nk gk..hahaha..

lovelyadibah berkata...

omg!!nk gak braces k apa nie daya??hehehe~...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnangX