Cari Blog Ini

Memuatkan ...

Isnin, Mei 16, 2011

bagus kawin awal k kawin lambat?

salam sayang untuk semua

kenapa kah cerita pasal ini?? orang lain suma dok citer pasal progress..HAHA..aku plak duk bukak topik2 gini.hehe~~..

kawan saya up status kat facebook dier pasal ini:)artikel pasal kate middleton yang kawin pada umur 28.kalo xsalah la~~

dikatakan apabila kawin pada umur yang muda,kemungkinan untuk bercerai itu sangat tinggi:)
dan apabila dikatakan berkahwin pada umur yang lanjut.dalam area 27 tahun adalah sangat sesuai.

tp kan.ini semua pada kita yang hendak berkahwin.jangan berkahwin sebab nk ikut trend k??[ahaks!!] atau rasa suma orang dh nk kawin so kita mesti kawin jugak

tp biarla kita kawin kerana kita mmg betul2 sudah bersedia nk melangsungkan perkahwinan dan mmg cukup matang dalam menguruskan rumah tangga kelak.bagi saya kawin nie perkara yang besar..ibu bapa mana yang tak risau bila anak mereka hendak melangsungkan perkahwinan???ibu bapa saya pun risau kalo saya hendak berkawin.lama jugak la hendak beritahu tentang saya ingin mendirikan rumah tangga bila sudah mempunyai teman lelaki.

alasan mereka saya masih muda dan masih dalam alam pengajian. mereka takut kalo2 saya tidak dapat apa2 jika terus berkahwin dalam usia yang muda. kemudian mmg benar telahan ibu bapa saya,teman lelaki saya semasa itu tidak lama.dier pun hanya mahu berseronok sahaja.mungkin jika saya terus kan jugak idea nk kawin itu, mesti saya tidak bahagia.

apabila saya sudah habis pengajian, barula ibu bapa saya mula menerima idea hendak berkahwin. itu pun setelah merestui hubungan saya dengan teman lelaki saya. jika tidak, mereka lebih senang kalo saya hidup dgn mereka.

pe yang dapat saya simpulkan dari pengalaman saya itu?bahawa kawin ini bukan la sesuatu perkara yang mudah dan boleh dijadikan sebagai mainan sehari2. perkahwinan adalah satu perjanjian untuk hidup selama2nya [selagi diizinkanNya] dengan pasangan kita.

jangan mudah rasa sedeyh apabila ramai rakan2 mula menghantar kad kawin mereka. jodoh itu kan di tangan ALLAH. mungkin Allah itu saja menduga kita, mana tau Dia kurnia kan yang lebih baik:)

tapi bagi yang dh pun mempunyai pasangan dan mmg sudah ke arah pintu gerbang perkahwinan, harusla sudah mula mempersiapkan diri dengan ilmu rumah tangga dan selok belok tentang kehidupan seorang isteri/suami. jangan pula jadi pasangan yang cepat melatah dan mudah melafaz kan kata cerai. nauzubillah.

usia bukan pengukur pada tahap bersedia atau tidak seseorang itu untuk berumah tangga, tetapi bergantung terhadap mampu atau tidak seseorang itu memikul tanggungjawab sebagai seorang isteri/ suami. serta bersedia menghadapi rintangan membina keluarga.

Allahualam

15 ulasan:

cheQmOomOo berkata...

btol3x..jodoh pertemuan ajal maut kan ketentuan takdir dr ALLAH..

~ NANA ~ berkata...

btol dba...kawen bkn benda main2 :)

tak kesah la kawen awal or kawen lewat pon...coz semua tu perancangan Allah...

ada org nk kawen awl tp stil tak kawen2 lagi sampai tua...ada org nk kawen lewat tup2 terbuka hati nk kawen awal...

siapalah kita nk tolak semua tu kan? :)

Cik Lijah - BuKan PuTerI CinDeReLla berkata...

ade pros & kontras kawen awal or kawen lambat nih...

tp kalo da sampai seru, better kawen cpt2....mm takla tabur dosa lama2....huuuu~

amy fahmi berkata...

tunggu jodoh sampai. :)


umur bukan ukuran..kalau dah tiba masa, dah bersedia, maka dah boleh kahwin...

r3bL berkata...

betul kata orang, perkara yg baik, jgn lah dilewat-lewatkan.. ;D
klau dah jumpa jodoh, terus lah~ mengelak dari buat dosa bnyk2.. bukan kah perkahwinan itu mencari redha Allah...
(ingatan utk saya juga)

LisaLisut berkata...

tiada istilah umur muda or tua to me.dlu i force bf i utk tunang sbb i nk kawin.haha.sbbnye nk tgu apa.kalau tgu lg 5thn pn ttp akan kawin jugak.so xyah tgu.kawin je.nk elak maksiat dan dosa.heee

K.I.N.A berkata...

kalau tny aku..tentu la kawen awal..bab cerai tu tak semestinya..umo 50 pun ad lg nk bercerai..yang penting jge hubungan ng Allah..;)

Q berkata...

Kalau jodoh sampai tak kira awal atau lambat..Kerja Allah kan?hihi tapi westernyer minded tak sama dengan kita..diorang beranak umur 45 pon ok lagi..kalau kat sini cuak dah kan?hihi

choclairissa @ intan berkata...

i setuju..jangan kawen sbb ikut org..tapi kalau rase dh tahap wajib kawen..make sure cuba kurangkan dari susahkn mak ayah..sbb bila dh susahkn mak ayah..kawe utk selamanya..pk betul2..psl maksiat tu sume..bergantung kpd iman kita sendiri :)

A.N.A berkata...

setuju la cik diba...semua ketentuan Allah..kita dh cari,dh merancang yg selebihnya Allah menentukan..kalu ya kata Dia,jd lah..tebaca kt 1 blog tp dh lupe blog ape..teringat ayat dia ttg jambatan jodoh,ade org jmbtn yg dia lalu pendek,maka cpt la jodohnye..ada org jambatan yg dia lalu pnjg,maka pnjg la pejalanan mencari jodoh dia..*tiba2 teringat ayat yg penah cikgu lala ckp..kdg2 jodoh yg Allah ttp utk kita dh x de..*maksudnye meninggal dunia*..sbb tu kita masih sendiri..Ape pn semua Allah dh tulis jln hidup kt DAUN kita..jd teruskan hidup dgn penuh hemah..

vanilla berkata...

btol tu dear...i dulu2 mmg stress ramai kwn yg da kawen, then ade mulut2 sibuk selalu tnya bila kita nak kawen..tp tuhan dah tentukan yg terbaik utk kite kan. redha dgn keadaan. jom la kite bersiap sedia nak kawen nih..heheheh

n.i.n.a berkata...

betul2. dah gaya mcm pakar motivasi dah kamu hehe

Hidayati Farhan berkata...

kawen awl ke lmbt ke klau x pandai nk manage rumahtangga payah gak kan. kaum2 ibu dulu kawen muda kekal sampai la ni, org skrg baru kawen da nk cerai2. huuu. mcm2

lovelyadibah berkata...

amal: 2 la~~..suma nyer kuasa ALLAH :)

nana: mmg benar katamu wahai nana..ekeke~

cik lijah: of coz xnk beban dgn dosa:)kalo xder calon lagi,jgn risau kan??jodoh 2 kan ketentuan ALLAH :)

amy: aku sokong yang arif!!!:)btul sgt!

r3bl: ingtan untuk kita jugak:)

lisa: kan kan??ala..omputih mmg cenggitu..kan moden kalo kawin lewat.hehe..xpayah kawin pun xpe.haih..nauzubillah~

kina: adus.tepat kena kt aku wei..kena jaga hubungan dgn ALLAH.xcukup lagi nie amalan.

Q: sangat la kan???diorg ajaran lain.kita mana leh sama dengan diorg..huuu~

intan: yay!!!intan komen blog kita..HAHA..ok2..over2..2 la..harap2 btul la kan post nie..takut menyimpang plak fahamannyer

ana:thanks for sharing ana.sangat praktikal kan.

vanilla:hehe~..kan kan..lek r kalo suma dh hantar kad kawin:)

nina:tau xpe.sepol pun leh ckp dba copy paste post nie..kuang asam punya pasangan..HAHAHA

yaty: kan kan..biarla penuh ilmu di dada br la mendirikan rumah tangga.

aTy _faRed~ berkata...

eerr..ai kawen dulu dah lewat gak ar.. nak hujung 20-an.. mungkin sebab jodoh ai sendiri lambat..dan life ai sendiri.. but ai tak rase susah hati pon waktu tu even ai tak de boypren pon..[ai bercinta ngan asben lepas bertunang] but ai percaye dan serahkan segale pada DIA.. n now..alhamdulillah... ai gembire..berkahwen selepas ai betul2 menikmati kehidupan bujang ai dan dapat ape sahaje yang ai nak sebelum kawen..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

nuffnangX